Yudanaka - Reisverslag uit Yudanaka, Japan van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu Yudanaka - Reisverslag uit Yudanaka, Japan van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu

Yudanaka

Blijf op de hoogte en volg Ilja

26 Juli 2019 | Japan, Yudanaka

Na een waardeloze nacht (Martijn was vreselijk benauwd van zijn verkoudheid) zijn we vanochtend eerst naar de ‘drugstore’ gegaan om medicijnen te halen, de paracetamol is bijna op en wat neusspray is broodnodig. Vooraf hadden we bij de receptie kort proberen uit te leggen wat de klachten zijn en gewapend met een briefje met daarop een serie Japanse tekens gingen we naar de drugstore. We lieten het briefje zien en dat was maar goed ook, want zelf waren we er nooit uit gekomen. Stel je de rij schappen met geneesmiddelen bij de Etos voor en dan keer drie, met allemaal doosjes met Japanse tekens.

Gratis tip voor toekomstige reizigers: neem neusspray mee, dit is in Japan alleen te verkrijgen op doktersrecept. We hebben nu een doosje pillen meegekregen, dat tegen zowel hoofdpijn, verstopte neus en hoest moet helpen. Er werd wel uitdrukkelijk bij gezegd (in gebarentaal): niet gebruiken als je gaat rijden. Vanavond maar eens proberen.

Vervolgens zijn we met de Shinkansen (bullettrain) naar Nagano gereden. Wat is dat toch comfortabel! Stoel naar achteren, benen vooruit en met hoge snelheid door een prachtig landschap. Er zijn niet-gereserveerde plaatsen, maar je kunt - gratis - een plaatsje reserveren. Dat laatste hebben wij gedaan want we hadden tijd genoeg. In Nagano zijn we overgestapt op het boemeltje (the snow monkey express) naar Yudanaka, de laatste halte. In dit slaperige bergstadje zijn we de komende nachten.

We slapen in een traditioneel Japans hotel en we hebben dan ook geen stoelen of bed, maar zitten op kussens op de grond en slapen op een matje op de grond. Bij aankomst moesten we onze schoenen uit doen en slippers aan, en ook onze kleding moest uit en de yakuta (soort kimono maar dan van katoen) moest aan.

Het hotel heeft een ‘onsen’, baden met water uit een geiser. Het water is 41-43 graden. Mannen en vrouwen hebben aparte onsen hier en we werden voor het eerst deze vakantie gescheiden. Wat we allebei niet zo’n probleem vonden. Eerst helemaal wassen, en dan het bad in. Fantastisch! Ik had de damesbladen helemaal voor mezelf, uitzicht op de bergen, de hectiek van Tokyo was heel ver weg.

Na het baden gingen we eten. Ook traditioneel Japans. Er werd een bakje met vlees en saus verhit, in een kopje zat een rauw ei (zonder schaal) en we kregen steeds verschillende schaaltjes met sushi terwijl het vlees aan het sudderen was. Dat vlees moesten we door het rauwe ei heen halen voordat we het opaten en we kregen misosoep en rijst erbij geserveerd. Vervolgens groene thee en het dessert bestond uit lychee-gelei, ijs en vers fruit. Heel bijzonder! Niet alles was even lekker, maar wel weer een mooie belevenis.

Morgen ontbijten we hier in het hotel, om 08:30 uur, en vervolgens gaan we naar Jigukudani, een natuurpark vol met apen. Straks maar eens kijken of we op deze matjes een betere nacht zullen hebben dan afgelopen nacht.

• 26 Juli 2019 - 13:42

Dominique:

Zo leuk en herkenbaar

• 26 Juli 2019 - 13:43

Ben erg benieuwd naar de verhalen van morgen over de apen en natuur!

• 26 Juli 2019 - 13:59

Evert:

Mooie outfit Martijn, ziet er goed uit