Victoria Falls - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu Victoria Falls - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu

Victoria Falls

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

25 Juli 2017 | Botswana, Kasane

Vandaag naar de Victoria Falls in Zimbabwe geweest. In een busje, met nog 5 andere toeristen. We zijn overduidelijk geen types voor een groepsreis, wat een gezeik. Vooral bij de grensovergang naar Zimbabwe was het een grote puinhoop. Eerst ga je uit Botswana (formulier invullen en gelijk met paspoort laten zien), dan heb je honderd meter niemandsland, en dan moet je je melden bij de grens met Zimbabwe, bij 'immigratie' waar je een nieuw formulier in moet vullen voor het visum en een stempel in je paspoort krijgt. In zo'n groep gaat dat altijd wel bij iemand mis (bijvoorbeeld een vinkje in een verkeerd vakje, dan vinkt iemand bij het antwoord op de vraag 'waarom ga je naar Zimbabwe' bijvoorbeeld 'employment' aan in plaats van 'holiday/tourist') waardoor we lang oponthoud hadden. We willen niemand de schuld geen, maar we hadden twee Fransen in onze groep die geen woord Engels spraken, en alle formulieren zijn in het Engels. Om 07:00 uur vertrokken we, en om 09:30 uur waren we in Victoria Falls. Voordat we daadwerkelijk naar de watervallen konden lopen, moest eerst uitgebreid worden vergaderd over het tijdstip en locatie waar we ons weer zouden verzamelen. Zucht.

De stappenteller was blij, voor het eerst deze vakantie meer dan 10.000 stappen gezet. De watervallen waren indrukwekkend. Langs een wandelpad van ruim een kilometer waren diverse uitkijkpunten gemaakt. Bij de ingang werden regenjassen verkocht, voor de mist die van de watervallen komt, die hebben we niet gekocht. We werden wel nat, maar omdat het ongeveer 25 graden en zonnig was, droogden we zo weer op. De begroeiing langs het wandelpad leek door de vochtigheid op een regenwoud, was mooi!

Daarna zijn we naar Zambia gewandeld en hebben we de Falls vanuit Zambia gezien. Terug bij de douane van Zimbabwe kneep ik 'm nog even, onze chauffeur had namelijk gezegd dat we zo door konden lopen de brug op naar Zambia, en dat we ons niet af hoefden te melden bij de douane in Zimbabwe. Toen we de grenspost voorbij liepen vroegen we ons nog hardop af of we niet in de knieën geschoten zouden worden omdat we "illegaal" Zambia in liepen, maar ze lieten ons vrolijk passeren. Toen we weer terug liepen naar Zimbabwe moesten we een "bridge pass" laten zien, shit. Moesten we terug en alsnog een pasje halen (half uur in de rij voor een vodje papier met een lullig stempeltje), maar gelukkig konden we Zimbabwe weer in.

We zijn moe en ietwat gespannen voor morgen, maar rekenen erop dat we morgen voor zonsondergang in Maun zijn, waar we tot zaterdag blijven. Morgen meer!

• 25 Juli 2017 - 20:45

Hilly:

Heel veel succes morgen bij de reis naar Maun.

• 25 Juli 2017 - 22:29

Dominique:

Goed te lezen dat de leeuwen weldoorvoed zijn in Botswana ;-)

Goede reis morgen naar Maun, geniet er vooral ook van!

• 25 Juli 2017 - 23:24

Rene:

Leuk verhaal weer! Klinkt ook mooi: "Daarna zijn we naar Zambia gewandeld..."
    Ja leuk volk die Fransen.. Zijn ze nog niet gaan staken toen de douane lastige vragen stelde?

• 26 Juli 2017 - 16:59

Henny:

Hoop dat jullie goed zijn aangekomen/aankomen in Maun en dat het niet kamperen in de auto wordt. De verhalen zijn leuk en met humor geschreven. Liefs van ons.