Catlins (deel 2) - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu Catlins (deel 2) - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu

Catlins (deel 2)

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

10 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Vanochtend zijn we om 07:30 uur opgestaan, om 08:30 uur weggereden uit Invercargill met bestemming: Catherdral Caves. Volgens de weersvoorspelling zou het 18 graden worden en zou het s ochtends bewolkt zijn en ‘s middags zou er een bui kunnen vallen. Je raadt het al: we werden wakker met het zonnetje en we hebben een stralende zonovergoten dag gehad. Korte broek, t-shirtje, raampje open tijdens het rijden.

Iets voor 11:00 uur waren we bij de parkeerplaats van de Cathedral Caves, keurig op tijd. Via een weg door het regenwoud daalden we af naar het strand en daarna was het nog ongeveer 10 minuten over het strand lopen, naar de grotten. Vlak voor de Caves hebben we de schoenen uit gedaan, omdat we stukjes door het water moesten waden. De Caves waren zeer indrukwekkend, we hebben mooie foto’s kunnen nemen. Via een waterval zijn we naar Owaka gereden, waar we een late lunch hebben gegeten en koffie hebben gedronken. We wilden daarna naar Jack’s Bay, maar daarvoor moesten we ruim 10 kilometer over een slecht onverhard pad en dat wilden we ons bakbeest niet aan doen. Door naar Nugget Point, de verrassing van de dag. Midden op een heuvel aan zee weer een pittoreske vuurtoren, met daaronder op rotsen en in de helderblauwe oceaan tal val zeeleeuwen en Jan van Genten. Wat een heerlijk plekje!

Rond 16:00 verlieten we de Catlins en reden we naar de camping bij Dunedin waar we de komende twee nachten zouden doorbrengen.

Kort na aankomst op de camping ging ik douchen, en ik weet dat tenminste een van jullie dit tijdens het ontbijt leest dus ik zal de details van de staat van het sanitair besparen. Laat ik dit zeggen: ik zou mijn hond daar nog niet wassen.

Mopperend kwam ik terug in de camper. Tot nu toe heb ik nog niet geklaagd over sanitair (al had ik daar soms echt wel reden toe) dus Martijn ging ietwat op zijn hoede zelf ook douchen.

Bij terugkomst sprak hij de nu al legendarische woorden: “we werken g********** geen vijf dagen per week om in zo’n pauperbende te staan.”

Binnen twee minuten had hij via Booking.com een fantastisch viersterren-hotel midden in het centrum van Dunedin gevonden, met een bewaakte parkeerplaats voor ons bakbeest. Dus 10 minuten later reden wij met gierende banden van de camping af, op naar het centrum.

Het hotel is inderdaad geweldig, het centrum is gezellig en we hebben net heerlijk gegeten bij No. 7 Balmac, een aanrader! Het visje van de dag genomen en een nagerecht (Alaska Bombe met oa ‘black Doris plum’ en crème fraiche) en twee glazen wijn. We vonden dat we het wel verdiend hadden.

Van de weersvoorspelling trekken we ons weinig meer aan, morgen gaan we Dunedin verkennen. Eerst uitslapen, dan een leuk cafeetje zoeken om te ontbijten en wat rondslenteren totdat we honger of dorst krijgen, en dan weer verder slenteren. Ons bakbeest krijgt ook een dagje rust en blijft staan op de parkeerplaats achter het hotel. Zaterdag gaan we de Otago Peninsula verkennen, tot die tijd gaan wij decadent genieten in Dunedin.