Volendam - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu Volendam - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu

Volendam

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja

30 Juli 2017 | Swaziland, Mbabane

Vanochtend om 03:20 uur wakker geworden van een of ander beest, en omdat de wekker om 03:45 uur toch zou gaan, zijn we maar opgestaan. Verrassend fit, eigenlijk.

We werden door chauffeur David naar het vliegveld gereden om precies 04:00 uur en op het vliegveld bleek dat er zowaar een Airbus voor ons klaarstond, een A319.

Vlak na het opstijgen werd het ontbijt geserveerd: gehakt met ui, aardappelen, roerei, chemische aardbeienyoghurt en een broodje jam. Bijzondere combinatie, maar de bakjes zijn leeggegeten ('n goed zwien vret alles, zegt papa). Om 08:45 lokale tijd zijn we geland op het vliegveld van Johannesburg en gingen we de huurauto ophalen: wederom een Toyota HiLux. Totaal overbodig hier in Zuid Afrika, dus: 'niet omdat het moet, maar omdat het kan.' Had Martijn geregeld, hij dacht: fuck it!

Op weg naar Swaziland bij het eerste tankstation een cheeseburger en friet gekocht, dat was onze lunch. Onderweg een zender gevonden met 'high school hits', feest van herkenning: van Green Day tot Ace of Base. De mooiste plaatsnamen die we zijn tegengekomen vandaag: 1) Helpmekaar; 2) Tevrede; en 3) Amsterdam. Dorstbult viel net buiten de top 3.

Het rijden hier is plezierig en vertrouwd. In Namibië en Botswana was het veel avontuurlijker. Ook prachtig en ik kom daar nog een keer terug, in Botswana. Ik weet niet wanneer en met wie, maar ik kom terug. (Papa, lijkt me heel gaaf om dat samen met jou te doen!)

Rond 16:00 uur waren we in Swaziland bij de Silverstone Lodge en ben ik begonnen met een beautymiddag en -avond, Martijn heeft wat gelezen en zich verdiept in dingen die we morgen kunnen doen. Het appartement is prachtig! En het uitzicht briljant. We zitten in de bergen en kijken uit op een waterval, een beekje stroomt door de tuin.

Om heel eerlijk te zijn (en dit klinkt heel verwaand, ik weet het..) zijn we het uit eten gaan af en toe spuugzat. Een paar keer is leuk, maar vrijwel iedere avond is wat teveel van het goede. Af en toe snakken we naar aardappels, boontjes en een saucijsje, die we gewoon zelf in de keuken hebben gemaakt. Ik mis het koken. Maar hier wordt het eten in het appartement geserveerd en dat is heel prettig! Geen smakkende of neus-ophalende Chinezen om je heen zoals in Zimbabwe en in Maun, niet steeds wachten op eten of de rekening, gewoon in het eigen appartement aan tafel met het geluid van de waterval op de achtergrond. Heerlijk!

Vanavond gaan we op tijd naar bed, morgenochtend zetten we geen wekker.
We zijn van plan om dan na het ontbijt via de Cultural Village (soort Volendam) naar Hlane te gaan.

Vanavond kort na zonsondergang hebben we de eerste wolken gezien, sinds we in Afrika zijn. Het is gortdroog, dus in eerste instantie dachten we aan brand, maar het zijn echt wolken. Morgen is het hier dan ook wat bewolkt, maar dat is voor de foto's niet erg. En in Marloth Park, waar we vanaf dinsdagochtend zijn, is het dan bijna 30 graden, strakblauw en zonnig.

• 30 Juli 2017 - 21:14

Henny:

Wat weer een leuk verhaal. Fijn dat de reis goed is verlopen. Veel plezier in Volendam!

• 30 Juli 2017 - 22:30

Antoinette:

Hallo lieve mensen, geniet zoals iedere avond van jullie belevenissen.
    Dank daar voor!!!!
    Het is voor mij het "verhaaltje" voor het slapen gaan.
    Ik weet nu al dat ik dat straks weer ga missen.
    Fijne en goede reis verder, groetjes Antoinette