11 en stofhappen - Reisverslag uit Namutoni Gate, Namibië van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu 11 en stofhappen - Reisverslag uit Namutoni Gate, Namibië van Ilja Martijn - WaarBenJij.nu

11 en stofhappen

Blijf op de hoogte en volg Ilja

21 Juli 2017 | Namibië, Namutoni Gate

Het is algemeen bekend dat ik rijd als een bejaarde. Meer dan eens is er "geef eens gas, als je op de fiets zit val je om, zo langzaam ga je!" tegen mij gezegd tijdens het rijden.

Maar er is een plek op aarde waar het loont om als een oud omaatje met een slakkengang te rijden: Etosha!

In dit "bakkie" had ik nog niet gereden en vond het wel heel stoer van mezelf, vooral toen een groepje olifanten overstak en het niet zo leuk leken te vinden dat er auto's in de buurt waren. Was even spannend, maar ik heb me prima gered!

Eerst terug naar gisteravond: vlak voor het eten, loopt een giraffe vlak voor de tent langs naar het water om te drinken. Tijdens het eten zijn de voors en tegens (tegen: de safari met gids begint al om 06:00 uur, dus wekker om 05:30 uur. Tegen: de wandeling duurt anderhalf uur, zal wel voornamelijk planten en vogels kijken zijn) afgewogen en is besloten uiteindelijk om zelf te gaan rijden in Etosha, dus een self-drive safari.

Vanochtend rond 05:30 uur wakker gemaakt door een of ander beest naast de tent (ik durfde niet te kijken), dus als een van de eersten bij het ontbijt en daarna in de auto gestapt.

En met succes, want dankzij mijn slakkengang hebben we drie jakhalzen, veel olifanten, een paar giraffes, struisvogels, gnoes, bokken en honderden zebra's (en impala's) gespot. En intussen genoten van de natuur. Open velden en dichtbegroeide gebieden wisselen elkaar af. Etosha staat bekend om de enorme zoutvlakte, daar zijn we ook geweest en hebben we massa's zebra's, gnoes en bokken zien lopen. Heel imposant.

De tweede avond in Onguma staat voor de deur, op nummer 11. Op een afstandje wandelt nu een olifant voorbij. Wat is het hier ongelooflijk mooi. Misschien doen we morgenochtend eerst nog een korte safari (ik wil weer zelf rijden) en daarna rijden we naar de Caprivistrook en overnachten we nabij Rundu, in het uiterste noorden van Namibië, vlakbij de grens met Angola en Botswana. Die dag daarna, zondag de 23e steken we de grens over en komen dan aan het einde van de dag aan in Kasane, waar onder andere Chobe en de Victoria Falls bezocht gaan worden.

Nu eerst douchen, ik zit onder het stof, en dan eten, lezen en weer vroeg op. Welterusten!

• 21 Juli 2017 - 20:51

Hilly :

Ilja, dus jij mag rijden en Martijn maakt de foto's?
    En spannend wat er 's nachts rond je slaapplaats loopt.
    Geniet ervan. Liefs van ons.

• 22 Juli 2017 - 09:36

Henny:

Evert en Dominique hadden gelijk.....Het werd de autosafari. Stoer hoor dat je hebt gereden. Liefs van ons en blijf schrijven!